Schmidt-Gabain
Portrait of Dr. Florian Schmidt-Gabain

Dr. Florian Schmidt-Gabain

fsg@schmidt-gabain.ch

Florian Schmidt-Gabain is a lawyer by passion. He specialises in art law, entertainment law, and strategic estate planning (see areas of expertise). He develops customised solutions for his clients and likes to think out of the box - and back into the box if the outside proves to be not the right way. The areas of art and entertainment include music, literature, film and foundations.

In addition to his work as a practising lawyer, Florian Schmidt-Gabain teaches art law at different Swiss universities (since 2013 at the University of Basel; since 2006 at the University of Zurich).

In 2024, the law firm SCHMIDT-GABAIN was ranked first in the fields of “Art and Entertainment” in the annual ranking of the best Swiss law firms published by BILANZ magazine and statista.

Florian Schmidt-Gabain is admitted to represent parties before all Swiss courts. He regularly publishes in academic journals, writes specialised articles for daily newspapers and gives presentations.

Find out more about Florian Schmidt-Gabain's areas of expertise: Areas of expertise

Work

  • Since 2022: SCHMIDT-GABAIN Ltd
  • 2010 - 2022: Nobel Baudenbacher Rechtsanwälte (formerly Nobel & Hug)
  • 2010: six months internship at Parisian auction house Artcurial
  • 2006 - 2009: scientific assistant at the chairs of Prof. Dr. Marie Theres Fögen (Roman Law, Private Law and Theory of Law) und Prof. Dr. Dr. h.c. mult. Wolfgang Ernst (Roman Law and Private Law), both University of Zurich

University Teaching

  • Since 2013: Teaching appointment for Art Law at the Faculty of Law of the University of Basel
  • Since 2006: Teaching appointment for Art Law at the Department for Art History of the University of Zurich
  • 2011 - 2021: Teaching appointment for Art Law within the Executive Master in Art Market Studies (EMAMS) programme at the University of Zurich

Mandates & Memberships

  • President of the Board of LES BULLES AG (www.lesbulles.wine)
  • Member of the Board of the Swiss Association of Music Publishers (Schweizer Verband der Musikverlage, SVMV, www.svmv.ch)
  • President of the Centre for Artistic Esates (Zentrum für künstlerische Nachlässe, ZKN, www.zkn.ch)
  • Member of the Art Lawyers Association, ALA (www.artlawyersassociation.com)
  • Member of the Association Internationale pour la Protection de la Propriété Intellectuelle, AIPPI (www.aippi.ch)
  • Member of the Swiss and Zurich Bar Association, SAV and ZAV

Education

  • 2012: Admitted to the Zurich Bar (may represent clients in all Swiss courts)
  • 2011: Dr. iur. (PhD), University of Zurich (doctoral thesis: “The Souls of the Laws” [Die Seelen der Gesetze])
  • 2006 - 2009: Scholarship holder of the Doctorate in European Legal Cultures (Marie Curie Early Stage Training of the European Union) with stays of one year at the London School of Economics and Political Science (LSE, London), at the Istituto delle Scienze Umane (SUM, Florence) and the Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS, Paris).
  • 2006: lic. iur., University of Zurich
  • 2001: Matura, Biel/Bienne

Languages

  • German (mother tongue)
  • French (fluent)
  • English (fluent)
  • Italian (fluent)
  • Latin

Publications

(mostly in German)

Monographies:

  • Die Seelen der Gesetze – Eine Untersuchung über Zweckbestimmungen in den Gesetzen Frankreichs, Deutschlands und der Schweiz vom 18. Jahrhundert bis heute, 227 S., Basel/Baden-Baden 2014.

Commentaries/Articles in Books:

  • Kommentierung zu Art. 69 BV [Kultur], in: Bernhard Waldmann/Eva Maria Belser/Astrid Epiney (Hg.), Bundesverfassung [Basler Kommentar], S. 1192-1201, Basel 2015.
  • Social Media und Inhalte, in: Staffelbach Oliver/Keller Claudia (Hg.), Social Media und Recht für Unternehmen, Zürich 2015, S. 43-101.
  • Die Stiftung: Typische Gestaltungen in der Schweiz, in: Handelskammer Deutschland-Schweiz (Hg.), Erbschaftsratgeber Deutschland-Schweiz, Zürich 2014 (1. A.) und 2018 (2. A.), S. 204-212.

Articles in Scientific Journals:

  • On Demand Streaming Plattformen im Schweizer (Urheber-)Recht – Eine Entgegnung auf den Beitrag von Auf der Maur/Mühlemann, in: sic! 10/2021, S. 525-530.
  • Der Sampling-Entscheid des Europäischen Gerichtshofs: Wie gewonnen, so zerronnen, in: sic! 12/2019, S. 710-713.
  • Eine Verhandlungslösung für die Parthenon Marbles, in: KUR Kunst und Recht, Journal für Kunstrecht, Urheberrecht und Kulturpolitik, Nr. 2/2019, S. 62-67.

Articles in Newspapers:

  • Die Rache der Kunstbanausen, in NZZ am Sonntag vom 7. Mai 2022.
  • «Die Provokation von heute ist die Kunstgeschichte von morgen», Interview von Philipp Meier mit Florian Schmidt-Gabain, in; NZZ vom 23. Juli 2021.
  • Ein in vielerlei Hinsicht zweifelhaftes Kunstgeschenk, Gastkommentar, in: NZZ vom 29. August 2020.

Other Publications:

  • Nachlassplanung für Musikerinnen und Musiker [Broschüre], Hg.: Zentrum für künstlerische Nachlässe, 20 S., Zürich 2020.

Presentations and Speeches

(mostly in German)

  • NFT aus der Perspektive des Kunst- und Urheberrechts, Rigi-Seminar der Licensing Executives Society, Weggis, 30. September 2022.
  • NFT in der Musikwelt – Geschichten von goldenen Konzerttickets, echten Luftschlössern und reinrassigen Hunden, Parlamentarische Gruppe Kultur, Bern, 9. Mai 2022.
  • NFT und das Urheberrecht, Tagung «NFT & Musik» des Schweizer Verbands der Musikverlage, Zürich, 5. Mai 2022.